Opstart complex project N8 is niet wat stakeholders vragen

Publicatiedatum

Auteur

Tom Volckaert

Deel dit artikel

Vrijdag besliste de Vlaamse Regering om een complex project op te starten voor de optimalisatie van de verbinding Ieper-Veurne. De eigenlijke focus is het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de zogenaamde “zone 4” (vanaf de kruising van de N8 met de Kruisboomstraat in Vleteren zuidwaarts tot en met het kruispunt N38/N8).

Vlaams parlementsleden Martine Fournier en Loes Vandromme (cd&v) missen in deze beslissing duidelijkheid en visie: ‘In het huidige voorstel wordt het complex project opgestart, maar er is geen timing of budget. Het bindt met andere woorden nog niemand.’ Het meest opmerkelijke is bovendien dat het complex project blijft handelen over de N8 en niet over de mobiliteit in de Westhoek in het algemeen. Dat laatste was nochtans de duidelijke wens van alle stakeholders.

Even terug in de tijd: in 2017-2018 werd door minister Weyts een participatietraject opgestart en dat mondde uit in een brede consensus rond een leefbare N8. Begin 2020 vroeg de burgemeester van Ieper aan haar partijgenote Lydia Peeters om het scenario van de doortrekking van de A19 toch nog eens te onderzoeken. Cd&v was toen al kritisch, omdat het praktisch niet meer mogelijk is om de A19 door te trekken. Het volledige proces werd toch maar eens overgedaan maar nu met meer stakeholders.

Het resultaat van de bevraging is dan ook duidelijk: de A19 doortrekken is niet meer mogelijk. Maar vernieuwend was wel dat in de conclusie geopperd werd om de weg Ieper - Poperinge (N38) en de verbinding Ieper – Diksmuide (N369) te versterken of aan te passen waar mogelijk. De vervoersregio herhaalde deze vraag aan de minister. In de startnota lezen we nu: ‘Bij de uitwerking van de mogelijke scenario’s wordt bijzondere aandacht gegeven aan de aansluiting met de N38 en de relatie met de N369. Indien aanpassingen nodig zijn aan de in het GRUP vooropgestelde kruispuntinrichtingen op de N38, kunnen deze meegenomen worden.’ ‘Het blijft dus allemaal voorwaardelijk en dat merken we omdat de algemene mobiliteit op die wegen niet meegenomen wordt. Ook de betrokken gemeenten (Diksmuide, Poperinge en Houthulst) niet meegenomen in het verder proces,’ weten de parlementsleden.

Voor Vandromme en Fournier is het duidelijk dat de voorbije studie vooral veel tijd en geld gekost heeft en dat het dossier na één legislatuur nog geen stap verder staat. ‘Er konden sterkere keuzes gemaakt worden en dit complex project is dan ook een gemiste kans voor de Westhoek,’ besluiten de parlementsleden.

Nieuws

Twee op drie gemeenten vragen Vlaamse subsidie voor lokale fietsinvestering via Kopenhagenplan

Tot 15 oktober 2022 hadden de lokale besturen tijd om in te tekenen op de Vlaamse subsidies voor lokale fietsinfrastructuur via het Kopenhagenplan. Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers had hiervoor 150 miljoen euro voorzien. Vlaams Martine Fournier, Vlaams Parlementslid voor cd&v, vroeg hoeveel gemeenten dossiers hadden ingediend en wanneer ze de resultaten zullen ontvangen.

Een op de vijf voertuigen te laat voor autokeuring

In  2021 was iets meer dan één op de vijf bestuurders (22, 7 procent) te laat voor de keuring van zijn voertuig. Dat is een opmerkelijke stijging ten opzichte van 2020 (15,5 procent) en 2019 (17,2 procent). Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Martine Fournier (CD&V) heeft opgevraagd. Dat bestuurdes vanaf 1 augustus opnieuw overal zonder afspraak naar de keuring kunnen, is volgens CD&V een goede zaak. "Een goede maatregel, want de situatie werd onhoudbaar", klinkt het.