De Lijn moet voorzichter zijn met polariserende en denigrerende campagnes op haar bussen en trams dat antwoordde minister Lydia Peeters op een vraag van Martine Fournier in het Vlaams Parlement naar aanleiding van de campagne ‘melk is dodelijk’.

Enkele weken geleden verwijderde Lijncom, de dochter van de De Lijn die de reclameruimte op de trams en bussen verkoopt, de advertentie ‘melk is dodelijk’ na slecht één dag. Dit gebeurde in onderling overleg met de minister en de adverteerder Be Vegan, de Belgische veganismevereniging.

De campagne werd door velen als wansmakelijk aangevoeld, maar het was niet de eerste keer dat een advertentie werd stopgezet. Begin 2019 was er nog de campagne over gokken (van een niet-vergund gokbedrijf) en in 2016 was er een incident over advertenties tegen abortus.

Vlaams Volksvertegenwoordiger Martine Fournier had grote vragen bij het derde incident over de reclame bij De Lijn en vroeg aan de nieuwe minister wat ze zou doen. De minister liet eerst en vooral weten dat het opmerkelijk was dat de deontologische code van JEP (Jury voor Ethische Praktijken in de reclame) en de Lijncom anders keken naar het incident. JEP vond deze campagne kunnen, maar de Lijncom had het kunnen tegen houden.

De minister wil de eigenheid van De Lijn respecteren en begrijpt dat ze extra inkomsten zoeken, maar men kan in de toekomst best vermijden dat dit dergelijke polariserende of denigrerende campagnes geplaatst worden. Een adviescommissie voor advertenties die checkt of ze toelaatbaar en maatschappelijk aanvaardbaar zijn is een mogelijkheid voor de minister.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.