Minister Peeters zal lokale besturen betrekken bij de plaatsing van nieuwe trajectcontroles, dat heeft ze geantwoord op een vraag van Vlaams Parlementslid Martine Fournier. Op die manier komt een einde aan het gekibbel tussen de lokale besturen en het Agentschap Wegen en Verkeer over de locaties van de trajectencontroles.

In 2018 kwam minister Weyts in het oog van de storm toen bleek dat hij zonder overleg met de lokale besturen meer dan 20 trajectcontroles had geplaatst. Verschillende burgemeesters uitten hun ongenoegen over de slecht gekozen locaties, maar toch bleef de minister doof voor hun verzuchtingen. Gevolg was dat meeste burgemeester geen toestemming gaven om te flitsen in hun gemeente.

De convenant met de flitsafspraken tussen AWV en de gemeenten werd in West-Vlaanderen door geen enkele burgemeester ondertekend. Omdat dit probleem bleef duren organiseerde de West-Vlaamse gouverneur een vergadering met alle betrokkenen. Opnieuw kwam daar het ongenoegen naar boven, daarom vroeg Martine Fournier minister Peeters wat zij zou doen.

Minister Peeters laat duidelijk weten dat ze de objectieve methodiek in de toekomst verder zal gebruiken en dat de reeds geplaatste camera’s blijven staan. Maar als er sinds de plaatsing aanpassingen aan de inrichting van de weg of het snelheidsregime gebeurd zijn, dan wil ze de plaatsing van de camera’s in overleg met de lokale besturen opnieuw bekijken. Voor Fournier is dit een sterke opneming naar de lokale besturen toe.

Nog belangrijker voor Fournier is dat de minister in de toekomst steeds in overleg met de lokale besturen en de politiezones zal beslissen waar de camera’s komen. Als zij neen zeggen, dan zal de trajectcontrole niet geplaatst worden. Ze blijft weliswaar vasthouden aan de ongeveer 20 nieuwe trajectcontroles per jaar en indien er weerstand is voor een camera, dan kan er één van de reservelijst gebruikt worden. Fournier is heel tevreden met deze wijze van werken.

“Dat de nieuwe aanpak gesmaakt wordt, is ook duidelijk in de cijfers. Sinds het overleg bij de gouverneur heeft al één burgemeester het convenant getekend. Het mag duidelijk zijn dat in overleg gaan met de lokale besturen een troef is voor het Agentschap Wegen en Verkeer en de minister”, aldus Fournier

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.